Cari, cari, carilah...

Thursday, September 2, 2010

Stephen Hawking



Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

Alhamdulillah kita bersyukur kehadrat Allah SWT kerana hari ni kita masih lagi berada dalam rahmat Allah SWT, di samping menikmati dua nikmat yg paling agung; iman dan islam.

Tadi sebelum buka email yahoo, ana ternampak satu berita dekat Yahoo! News. Tajuk dia, "Stephen Hawking changes his view on God". Diselubungi perasaan ingin tahu, ana pun tekanla dekat link tu. Keluarlah satu artikel yang dimulai dengan beberapa ayat yang berfont besar, berbunyi "God did not create the universe, says Hawking". boleh baca sendiri di sini. http://news.yahoo.com/s/nm/20100902/lf_nm_life/us_britain_hawking

Sayang, manusia yang begitu hebat 'kelogamannya', lantas menjadi hina kerana keangkuhannya terhadap Rabbnya.


عن أبي هريرة رضي الله عنه: قَالَ رَسُوْلَ الله صلى الله عليه وسلم:
(( الناس معادن، خيارهم في الجاهلية خيارهم في الإسلام، إذا فقهوا )). صحيح البخاري
“Manusia itu logam. Barangsiapa yang terpilih semasa jahiliyyah, dia juga akan terpilih semasa Islam, sekiranya dia faham.”

Di dalam hadith, Rasulullah SAW menyebut bahawa manusia ini logam, bererti manusia memiliki berbagai-bagai kelebihan. Setiap seorang daripada manusia itu berbeza-beza kelogamannya. Dalam hal ini, Stephen Hawking memiliki kelogaman dalam bidang Physics. Namun Rasulullah juga menyebut bahawa mereka terpilih semasa jahiliyyah, dan juga semasa Islam sekiranya dia faham. Maksud hadith di sini adalah setiap kelogaman manusia itu boleh digunakan dalam dua jalan; jahiliyyah dan Islam. Syarat dalam menggunakan kelogaman kearah Islam adalah kefahaman.

Renunglah artikel di atas, bagaimana angkuhnya manusia dengan ilmu yang dimiliki. Ilmu manusia ibarat hanya setitis air daripada sebuah lautan yg luas. Namun, manusia lantas angkuh dan enggan mengakui hakikat penciptaannya dan penciptaan alam ini. Manusia yang berasal daripada setitis mani yang hina. Diciptakan oleh Allah dan disempurnakan penciptaannya daripada segala makhluk yang lain. Ditiupkan roh dan diberi akal. Diberikan tugas untuk menjadi hamba dan khalifah. Namun sayang, semuanya disalahgunakan ibarat sebuah kerusi yang dicipta untuk duduk tetapi digunakan untuk memukul manusia. Sensitiviti kita terhadap perkara ini sudah cukup untuk menyedarkan kita bahawa tugas kita masih banyak. Perjuangan kita masih lagi diperlukan. 


Dialah yang telah mengaturkan kejadian tujuh petala langit yang berlapis-lapis engkau tidak dapat melihat pada ciptaan Allah Yang Maha Pemurah itu sebarang keadaan yang tidak seimbang dan tidak munasabah (jika engkau ragu-ragu) maka ulangilah pandangan(mu) - dapatkah engkau melihat sebarang kecacatan? Kemudian ulangilah pandangan(mu) berkali-kali, nescaya pandangan(mu) itu akan berbalik kepadamu dengan hampa (daripada melihat sebarang kecacatan), sedang ia pula berkeadaan lemah lesu (kerana habis tenaga dengan sia-sia). (Al-Mulk, 3-4)

Patutkah mereka menutup mata dan tidak memerhatikan (kekuasaan Allah pada) burung-burung yang terbang di atas mereka, (siapakah yang menjaganya ketika) burung-burung itu mengembangkan sayapnya dan mengatupnya? Tidak ada yang menahannya (daripada jatuh) melainkan (Kekuasaan) Allah Yang Maha Pemurah. Sesungguhnya Ia Maha Melihat serta Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu. (Al-Mulk, 19)



Kuatkanlah iman kita dan janganlah cepat kita terkesan dengan artikel2 dan cara-cara pemikiran kafir la'natullah. InsyaAllah sama-sama kita mohon daripada Allah supaya diperkuatkan iman kita dan diberikan hidayah kepada kita semua dan juga mereka agar Islam dapat dibuktikan kebenarannya. Allahu Akbar!






2 comments:

Zafer Muslim said...

semoga Allah memberi hidayah kepada prof. stephen hawking...

sesungguhnya hidayah itu milik Allah Taala jua... =)

anonymous said...

"Because there is a law such as gravity, the universe can and will create itself from nothing. (S.H)...
Abdullah: He just lied to himself..
Abdullah: if universe can exist by its own using gravity..
Abdullah: so then who has created the gravity..
Abdullah: The answer is HE..the One
Abdullah: who sovereigns this universe including us..
Abdullah: have u ever thought be4..
Abdullah: the force of gravity is truly n truly n truly in a great balance ..
Abdullah: if it exceeds just 0.00000000001 m/s/s..the world will collapse!!
Abdullah: so who has created this great gravity in such balance?????...Allah S.W.T
Abdullah: The Creator

may Allah guide him.