Cari, cari, carilah...

Saturday, July 9, 2011

Kawan-kawan dah mula berubah, aku bila lagi?



بسم الله الرحمن الرحيم

الحمد لله, ثم الحمد لله, ثم الحمد لله

Maha Suci Allah, setiap jiwa yang dipinjamkannya di bumiNya ini berada di bawah kekuasaanNya. Tidak berubah seseorang itu kecuali dengan izinNya, begitulah juga tidak masuk syurga seseorang itu kecuali dengan rahmatNya. Syurga itu mahal harganya, namun rahmatNya mengatasi segala. Bahkan ibadah seorang hamba selama seribu tahun belum cukup untuk menjamin syurga. Apakan pula diri ini yang hina?

"Jikalau tidaklah karena nikmat Tuhanku pastilah aku termasuk orang-orang yang diseret (ke neraka)" (Ash-Shaffaat: 57)

Sigh...

Tika mengenangkan nasib akhirat, keluhan selalu dihembuskan. Apakah diri ini berjaya mengharung setiap ujian dunia, hingga dapat mencapai redha Allah swt? Amal pun tak seberapa mana,  bagaimana mahu thabat dalam perjuangan dakwah dan mendamba kasih Allah swt? Sungguh, dunia ini benar-benar ujian.


Islam Itu Motivasi

Alhamdulillah, walaupun ujian dunia ini begitu hebat buat mereka yang menyedari, namun kita dibekalkan oleh Allah swt satu jalan. Jalan ini dipandu selari dengan Al-Quran dan sunnah nabi saw, dimana mengikut jalan ini merupakah motivasi kepada kita untuk meneruskan kehidupan di bumi Allah swt. 

Sehebat dan sebesar manapun ujian dunia yang menimpa, Al-Quran tidak pernah mengecewakan orang-orang yang beriman dalam memberikan satu motivasi yang memandu mereka kearah menguatkan iman mereka. Mereka seolah-olah melalui satu jalan berliku, berduri dan penuh halangan, tetapi tahu hala tuju mereka pada suatu peta yang jelas di penghujungnya, kenikmatan yang berkekalan.

Maka diri ini juga perlu ikut serta dalam perjuangan, bermula dengan mengubah diri sendiri.


Suasana Yang Mengubah

Maha Suci Allah yang segala sesuatu tidak berlaku hanya dengan izin dan ketetapanNya, suasana di Irbid tampak semakin hari semakin baik. Hidup di sini bersama dengan sahabat-sahabat, tentunya memberikan satu impak dan pengaruh kepada diri ini. Alhamdulillah, pengaruh yang bakal memberi impak kepada diri ini merupakan jalan yang InsyaAllah dapat merubah diri ini.

Alhamdulillah sekali lagi, dapat melihat ramai sahabat menyertai Akademi Al-Fateh yang dianjurkan oleh PERMAI. Ana dapat lihat perubahan yang ingin mereka cari, dan amal yang mereka lakukan demi mengubah diri mereka. Terkadang rasa segan, dek kerana ego yang tinggi, akhirnya sedar bahawa diri ini begitu hina, begitu ketinggalan dalam beramal. Tidak salah berlumba-lumba dalam beramal. 

Semoga perubahan yang mereka cari dapat juga menjadi penggerak kepada diri ini untuk turut serta dalam perubahan dan seterusnya menebalkan keimanan agar terus gagah dalam arus dakwah. Benar, amal tidak menjamin syurga tetapi dengan amalanlah kita mendamba redha Allah swt, sehinggalah kita mencapai darjat yang tinggi disisi Allah swt, iaitu Taqwa.

Kawan-kawan dah mula berubah, aku bila lagi?.....

(إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ) [الرعد: 11]

2 comments:

Taufik Hidayah said...

Salam anakku Ahmad....berubahlah hati hanya untukNya...diberikan ketabahan dan kecekalan agar selamat dunia dan akhirat...all the best with HIM....ameen.

Ahmad Harith bin Zabidi Azhar said...

Jazakallah, Taufik Hidayat...InsyaAllah perubahan ini tidak akan sia2..