Cari, cari, carilah...

Sunday, March 13, 2011

Aku Ingin Bercinta, Pleaseeee....


Kehidupan sebagai seorang pelajar perubatan memang mencabar. Setiap hari mesti diisi dengan sebaiknya, khususnya mengulangkaji pelajaran yang telah diajar di dalam kuliah. Anatomy, anatomylah...Physiology, physiologylah...Jika terlepas untuk mengulangkaji, maka kita terima akibatnya. Kerana itulah kadang-kadang terasa diri ni bagaikan tak mampu untuk meneruskan langkah. Kadang-kadang kecundang, kadang-kadang tergelincir. Bila tengok keputusan peperiksaan sahabat-sahabat yang lain, rasa cemburu. Mula-mula semangat nak belajar betul-betul tapi lama-lama luntur. Aduh, ia memang mencabar.

Kadang-kadang terfikir, mungkinkah ada satu cara yang boleh ana lakukan supaya semangat sentiasa berkobar-kobar. Setiap waktu mesti fikir pelajaran. Ana perlukan satu penguat di mana apabila terfikirkan penguat itu, maka ana bersemangat untuk belajar. INSPIRASI! Ya, itulah perkataannya! Ana memerlukan satu inspirasi yang dapat menguatkan keyakinan ana hingga ke akhir pengajian, dan jika boleh, berkekalan InsyaAllah. 

Fikir punya fikir...

Terlintas di fikiran ana, bukankah CINTA itu suatu inspirasi?

Teringat zaman budak-budak dulu, kalau berkenan dekat sorang perempuan ni, kalau buat apa-apa mesti teringat kat dia.

Nak belajar pun jadi bersemangat sebab mesti dia suka kalau kita cemerlang, lebih-lebih lagi kalau keduanya cemerlang. Inilah cinta yang sejati, terkawal daripada hasutan hawa nafsu, cinta yang membawa kepada kebaikan. Bukankah Islam itu menganjurkan kebaikan kepada umatnya?

Lebih-lebih lagi jika percintaan itu bukan sahaja disandarkan pada pelajaran, tetapi juga pada agama. Terlintas di fikiran mahu melakukan maksiat, kita dapat hindarkannya kerana keduanya saling nasihat-menasihati. Memanglah meninggalkan itu kerana Allah tapi dia itu menjadi asbab, apa salahnya?

Mungkin ana baru menyedari bagaimana fitrah manusia ini, sungguh indah sebenarnya. Ya, sangat indah. Mungkin inilah inspirasi yang ana patut cari. Tak kiralah apa orang kata, asal hidup ana bermakna...

HARITH! HARITH! Astaghfirullahal 'Azim!!

Mungkin ana sudah terlupa yang CINTA ALLAH melebihi segalanya.

Mungkin ana terlupa yang CINTA RASUL membawa kepada syafaat baginda.

Mungkin ana terlupa...


Suatu ketika Umar bin khatab r.a berkata, “ Wahai Rasulullah, saya mencintaimu lebih dari segalanya kecuali nyawa saya. 
“Nabi saw bersabda” seseorang tidak akan menjadi seorang mukmin yang sempurna sebelum dia lebih mencintai aku dari pada dirinya sendiri.”
Lalu Umar r.a. berkata lagi,” sekarang saya mencintai engkau lebih dari diri saya sendiri”
Nabi saw bersabda, “Sekarang ia Umar,” Para Ulama menjelaskan bahwa jawaban Rasulullah saw, tersebut mengndung 2 maksud.:

1. “Sekarang sudah sempurna keimananmu
2. “ Ini adalah peringatan, mengapa baru sekarang engkau mencintaiku dari pada dirimu sendiri, wahai umar. Padahal sebenarnya perasaan ini harus sudah di miliki sejak dulu.


Kadang-kadang kita terlupa bahawa, bukanlah cinta yang memberi inspirasi itu kecuali perangkap daripada SYAITAN. Kalau diikutkan, bukankah betul hujah-hujah tentang inspirasi cinta yang ana berikan tadi? 

Cuba fikirkan kembali, bagaimanakah kiranya jika kita tukarkan cinta tadi kepada cinta Allah dan Rasul...

Cinta Allah dan Rasul menjadi inspirasi bagi kita, bukankah ianya lebih kuat, lebih suci dan lebih berkekalan berbanding selainnya?

Itulah kita manusia. Kita sering terpedaya dengan pemikiran-pemikiran yang pada zahirnya masuk akal. Namun tanpa kita sedari fikiran kita sebenarnya sedang dimanipulasikan oleh bisikan-bisikan syaitan...

أعوذ بكلمات الله التّامات من شرّ ما خلق

Berbalik kepada inspirasi yang dipupuk daripada cinta Allah dan Rasul tadi, adakah ianya realistik? Atau hanya retorik? Kadang-kadang kita hanya sebut-sebutkan perkara ini tapi realitinya, kita tidak merasakan cinta itu. Nak buat macam mana? Dah tak rasa...Cinta tidak boleh dipaksa!

Sahabat-sahabat sekalian, cuba kita fikirkan sejenak. Jika Allah tidak sayangkan kita adakah Dia akan beri kepada kita nikmat-nikmat yang kita punyai hari ini? Adakah Dia akan biarkan kita menikmati nikmat Iman dan Islam yang kita perolehi sejak daripada kecil ini? Jika Dia mahu, mudah sahaja Dia membuatkan anda semua bosan dengan Islam dan murtad (Na'uzubillah min zaalik).

Bagaimana dengan Nabi Muhammad SAW? Jika baginda tidak menyayangi kita, adakah baginda akan mengucapkan ummati...ummati...ummati... sebelum kewafatan baginda? Adakah juga baginda sanggup bersusah payah demi menyampaikan Islam kepada kita sehingga hari ini? Ingatlah bahawa baginda Rasulullah SAW tidak pernah melihat kita, tidak pernah mengetahui tentang diri kita, tidak pernah mendengar suara kita. Namun baginda begitu menyayangi kita..

Tiadakah terasa dalam diri anda semua untuk MEMUPUK cinta itu? Memupuk cinta Allah dan RasulNya dengan membasahkan lidah dengan zikrullah dan selawat keatas baginda SAW, itulah rahsianya, di samping mencari ilmu untuk mengenali Allah dan mengenali Rasulullah SAW.

Jika cinta ini dapat kita kecapi, insyaAllah segala urusan kita semuanya ikhlas kerana cinta kita kepada Allah swt serta RasulNya. Kita mahukan persembahkan prestasi yang terbaik dalam pelajaran, prestasi yang terbaik dalam akhlak, prestasi yang terbaik dalam apa jua yang kita lakukan, tidak lain tidak bukan hanyalah kerana CINTA kita.

Ana mesti dapatkan Cinta itu!

Wallahu a'lam.

P/S  Penulis bukanlah seorang yang mantap cintanya kepada Allah dan Rasul tapi insyaAllah, sedang
       berusaha ke arah itu. Moga kita semua dapat menikmati kelazatan cinta Allah & Rasulullah SAW
       InsyaAllah.

2 comments:

`Izzati Idris said...

Rasulullah S.A.W bersabda: “Di antara doa Nabi Daud ’a.s ialah:
“Ya Allah, sesungguhnya aku memohon kepadaMu cintaMu dan cinta orang-orang yang mencintaiMu dan aku memohon kepadaMu perbuatan yang dapat mengantarku kepada cintaMu. Ya Allah, jadikanlah cintaMu lebih kucintai daripada diriku dan keluargaku serta air dingin.” Dan bila Rasulullah shollallahu ’alaih wa sallam mengingat Nabi Daud ’alihis-salaam beliau menggelarinya sebaik-baik manusia dalam beribadah kepada Allah.”

(HR Tirmidzi )

Ahmad Harith bin Zabidi Azhar said...

Terima kasih share Hadith...moga sama2 mendapat saham akhirat, InsyaAllah..