Cari, cari, carilah...

Wednesday, March 23, 2011

Pemain Badminton Yang Gagal

بسم الله الرحمن الرحيم

Mohd seorang pemain badminton terkenal di sekolahnya. Sejak daripada tingkatan satu lagi, beliau sudah terkenal dengan 'skill'nya dalam sukan badminton. Sebut sahaja badminton, nama Mohd akan keluar. Tidak hairanlah jika Mohd selalu mewakili sekolahnya dalam sukan badminton setiap tahun, hingga mengharumkan nama sekolahnya.

Ketika Mohd naik ke tahun terakhir pengajiannya di sekolah, iaitu di tingkatan 5, beliau akhirnya berjaya mewakili negerinya ke pertandingan MSSM. Buat pertama kalinya beliau berjaya memasuki pertandingan berprestij tersebut. Beliau sangat gembira dan semangatnya terus membakar.

Untuk pertandingan tersebut, beliau telah niatkan untuk mendapatkan bahan-bahan yang terbaik...raket baru yang mahal, kasut baru, baju sukan mahal, dan sebagainya. Mohd begitu bersungguh mencari yang terbaik untuk pertandingan itu. Beliau melayari internet untuk membuat 'survey' tentang peralatan-peralatan badminton yang terbaru, lengkap dengan teknologi-teknologi mantap lagi sofistikated. Beliau perlu memastikan pertandingan pada tahun akhirnya itu menjadi pertandingan badminton yang sangat memberi makna kepadanya. Apa lagi kalau bukan menang? Kerana itulah beliau memilih perkakasan yang terbaik lagi berjenama.

Cari punya cari, beli punya beli...tarikh pertandingan tinggal lagi dua hari. Mohd menghabiskan senarai peralatan untuk dibeli terakhirnya, iaitu sebatang raket Yonex Voltric 70.

Pertandingan sehari lagi, Mohd mengemaskan barang-barangnya untuk ke luar negeri bagi pertandingan MSSM. Beliau perlu tiba awal di tempat perlawanan bagi membiasakan gelanggang.

Senang cerita, beliau kalah dalam perlawanan yang pertama lagi.

The End.

Cerita ini tiada kaitan antara yang masih hidup mahupun yang telah meninggal dunia.

*********************************************************************************

Mungkin para pembaca boleh mengagak apa kesilapan yang telah dilakukan oleh Mohd dalam cerita ringkas di atas.

Mohd telah lupa apa tujuannya masuk MSSM.

Sebenarnya pertandingan badminton MSSM tidak lain tidak bukan bertujuan untuk mencari pemain-pemain handal yang dapat dipilih jika pemain tersebut MENANG dalam pertandingan. Juga pertandingan tersebut sama sekali bukan pertandingan memperagakan peralatan-peralatan sukan yang mahal dan teknologi-teknologi yang canggih.

Jelas Mohd terlupa tujuannya masuk MSSM dan beliau menerima akibat perbuatannya.

Jika dilihat, setiap perkara (yang memberi kesan) yang dilakukan mesti mempunyai tujuan yang jelas. Bermain bola contohnya, jika tiada satu ruangan berjaring yang dinamakan gol, maka jadilah kita seperti budak-budak kecil bermain bola pada waktu petang. Tiada arah tujuan, hanya sekadar bersuka ria semata-mata.

Kita lihat pula contoh program-program yang dijalankan di mana-mana, pasti ada objektifnya yang tersendiri. Jika tiada objektif, maka program tersebut seakan-akan disiakan.

Berbalik kepada badminton tadi, tidak ana nafikan bahawa alatan-alatan canggih dan berteknologi memang membantu. Namun, kita perlu faham bahawa alatan dan tujuan mempunyai takrif tersendiri. Sekiranya alatan itu bertukar menjadi tujuan, maka jadilah kita seperti Mohd tadi. Sekiranya Mohd tidak terlalu memikirkan alatan yang akan beliau gunakan dan berlatih untuk menghadapi pertandingan, maka beliau mempunyai peluang yang lebih tinggi untuk sekurang-kurangnya mara ke pusingan kedua pertandingan.

Di sini saya berikan analogi telur ayam (credits to Akh Ahmad Fathi). Dalam telur ayam, manakah yang lebih penting? Kuningnya atau putihnya?

Sudah tentu kuningnya, kerana kuningnyalah yang akan terbentuk menjadi anak ayam nanti. Fungsi bahagian putih adalah membekalkan nutrien-nutrien yang diperlukan untuk pembesaran sel-sel supaya terbentuknya seekor anak ayam.

Hidup ini ada tujuan kah?


Semestinya. Allah tidak menjadikan kita manusia dengan sia-sia. Setiap yang Allah swt ciptakan mempunyai fungsinya dan tujuannya yang tersendiri. Lebih-lebih lagi kita, manusia sebagai sebaik-baik makhluk di muka bumi. Tidak perlu ana bagi dalil, semua yang membaca pasti sudah dapat meneka apa ayatnya. Kalau masih tak dapat teka, carilah lagi sampai jumpa DUA ayat yang menceritakan tujuan penciptaan manusia.

1 - Ibadah
2 - ????

Maka, adakah hidup kita sebagai pelajar, pekerja, seorang ayah, seorang ibu, seorang anak, seorang ahli keluarga hanya menjalankan kerja yang sama sepanjang hidup? Seorang pelajar keluar pagi belajar, balik petang, malam study, akhir semester ada exam, kalau lepas boleh advance. Kalau dah habis belajar grad, boleh kerja, kahwin, urus rumah tangga.

Semua pekerjaan-pekerjaan ini sama dalam setiap masyarakat. Tidak salah juga jika ana katakan dalam setiap orang, semua pekerjaan ini akan melalui sesuatu yang sama juga...MATI..

Maka ketika itulah akan terdetik juga dihati, adakah tujuan hidup dipenuhi?? Atau alatan sudah menjadi tujuan??

Masalah kan?? Benarlah setiap masalah itu ada penyelesaian, kerana sebenarnya sudah ada satu sistem lengkap yang dapat memenuhi tuntutan tujuan hidup manusia...

Nak tahu? Tanyalah orang yang TAHU...

Wallahu a'lam..

No comments: